Dag 9 : Key West

klik op afbeelding voor de foto's van dag 9


Here we are again, folks! Vandaag hadden we een goed gevuld dagje. (een beetje de “schade” van gisteren proberen te beperken :-))
Hier in onze B&B kan je voor $15 per dag fietsen huren en Key West ontdekt je écht best per fiets! ZALIG!

We vertrokken na het ontbijt omstreeks 9u en fietsten eerst naar het Fort Zachary Park, aangezien de helderblauwe lucht een warm dagje voorspelde! Het is er echt adembenemend mooi! De oceaan heeft er 100den verschillende tinten blauw, ik hoop dat de foto's de schoonheid van het park eer aan doen. 




Het enige nadeel, en dat is hier eigenlijk overal in Florida, is dat het strand bestaat uit stenen ipv zand... alweer, geen goeie zaak voor mijnen derrière. LOL
We wandelen even langs het water (ik neem ondertussen een hondertal foto's hihi) en na nog een klein uurtje te hebben gezond, springen we weer op ons stalen ros en fietsen richting AIDS- memorial. Ook hier weer ... adembenemende views.


Tegen 12 uur fietsen we terug naar de andere kant van het eiland, ons buikje kan wel wat vulling gebruiken. Lunchen doen we op de Sunset Pier, alweer... MOOI!!




Terwijl we daar zitten te eten stijgt vanachter mijn rug ineens een oorverdovend lawaai op, te vergelijken met een helikopter die gaat opstijgen. Ik kijk achterom en verschiet mij een bult... er “zweeft” een man door de lucht. Man, man, ... die Amerikanen! Hoe zotter, hoe liever.




Na een uurtje hebben we onze krachten teruggevonden en fietsen we richting Hemingway House, want hij is toch wel een veelbesproken figuur hier op de Keys. 



De entrée is $13 pp en blijkbaar kunnen we aansluiten bij een guided tour als we een 10-tal minuutjes wachten. Omdat gidsen toch net iets meer interessante weetjes kunnen vertellen, dan je zelf kan ontdekken, doen we dat!
Ze start met ons te vertellen dat het huis oorspronkelijk werd gebouwd door mister Tift, hij had op de Keys een heel lucratief zaakje opgezet. Alle boten die namelijk vastliepen op de zandbanken, sleepte hij naar de haven, hij confisqueerde de vracht en verkocht die terug aan de eigenaar. Making big money!
Hij was ook een zeer vooruitziend man, want hij bouwde het huis in de meest stevige steen die er op de Keys te vinden is én op de 2de hoogste plaats. Gedurende al die jaren heeft het nog nooit stormschade of orkaanschade opgelopen.
Hemingway kreeg het huis als huwelijksgeschenk (er werd amper $8000) voor betaald. Pauline, zijn 2de vrouw, en tevens de beste vriendin van zijn eerste vrouw, waar hij in Parijs mee woonde, was een heel modebewuste vrouw. Het eerste wat zij in het huis veranderde was alle plafond ventilators vervangen door kristallen luchters, want ze vond die extreem lelijk. (een spijtige zaak als je het mij vraagt, want er is geen airco, en het was toch wel puffen in het huis).
Ernest was blijkbaar een viriele man, want tijdens zijn verslaggeversperiode ontmoet hij Martha, ook een verslaggeefster. Pauline, die op dat moment thuis zit, krijgt de geruchten te horen en beslist dat als haar man zijn pleziertjes heeft, ... so can she! Dus laat ze een zwembad bouwen, het allereerste in Key West. Als Hemingway thuiskomt, hij vraagt haar hoeveel hem dat gekost heeft ... $20 000!!!




Hij is RAZEND en zegt haar dat ze dan evengoed zijn laatste cent ook kan afpakken, en hij gooit haar een cent toe. Ze neemt hem aan en gooit hem in de verse cement. Die ligt er nu nog steeds. :-)


Als ze later scheiden, is Pauline er fier op dat zij als enige kan zeggen dat ze zijn laatste cent afgenomen heeft. (Later krijgt hij die wel terug, want na de scheiding vergeet Pauline het testament aan te passen en Ernest krijgt het huis wanneer ze sterft).
Dat Hemingway een speciaal figuur was blijkt uit de vele anekdotes, ... ééntje wil ik jullie niet onthouden. Hij was gek op 17de eeuwse Spaanse stoeltjes waar vrouwen op bevielen in die tijd. Deze waren vrij klein en licht en een beetje te vergelijken met onze strandstoeltjes. Dus als hij buitenging, naar het strand om te schrijven, nam hij zo een stoeltje mee. Hij de stoeltjes echter ook mee naar Spanje, en gebruikte ze om naar de stierengevechten te gaan kijken... enkel om de mensen te choqueren en te zien hoe ze zouden reageren. :-)


Hij was een enorme schrijver maar was tegelijkertijd ook heel depressief, hij had zo denkt men nu een bipolaire stoornis. Op 61- jarige leeftijd maakte hij met één kogel een eind aan zijn leven. Net zoals ook zijn beide ouders, broer en zus én kleindochter zelfmoord hebben gepleegd.

De tour was super interessant en onze gids bracht het met de nodige humor.

Momenteel leven er nog zo'n 45 tal katten op het domein, allemaal nakomelingen van Snowball, de eerste kat die Hemingway voor zijn zoon kocht. Deze dieren hebben allemaal een genetische afwijking en net zoals Snowball hebben ze aan meerdere poten 6 tenen ipv 5.
De poezen zien er echt super uit! Ze mogen allemaal in het huis binnen en hebben er elk hun eigen plekje. Wekelijks komt de veearts langs om ze alle 45 te controleren!


Hemingway house is momenteel in privé bezit en de familie die het huis kocht, onderhoudt het en zorgt ervoor dat het blijvend kan bezocht worden. De moeite waard!

Het is HEET buiten, en onze tong begint stilaan op onze tenen te hangen... dus we rijden nog maar eens naar de andere kant van het eiland om ons vochtpeil naar omhoog te krijgen. We kiezen allebei voor een powerdrankje, want Laura, de eigenares van de B&B (een echte schat trouwens), had ons gisteren al gezegd dat dit de beste drank is om je te hydrateren. Ik moet zeggen... die 591ml giet naarbinnen gelijk niets!


't Is ondertussen 15u en hoewel de fietsen pas om 16u30 terug moesten zijn, kiezen we er toch voor om terug te keren en het jacuzzi-zwembad nog eens uit te proberen. 't Is een verademing... om in water van pakweg 37° te liggen, ... dus je kan je wel voorstellen hoe warm het hier aanvoelt.

Ik typ dit verslagje uit in de tuin (in de schaduw!!), terwijl we genieten van een hapje en een drankje, want het is Happy Hour. :p
Straks gaan we dineren in The A&B Lobsterhouse (Laura heeft alvast voor ons gereserveerd), maar eerst ... valiezen inpakken :-/, want morgen rijden we naar Miami voor 2 dagen.

Grtjs, E&P


1 opmerking:

  1. Nice en een groot verslag! En ik kon niet reageren door kunstbad he ik ben alweer verbrand .. mijn schouders zijn knal rood :o echt verschrikkelijk :( en ja al dag 9 bijna naar huis :D we missen jullie enorm
    veel liefs xxx

    BeantwoordenVerwijderen