![]() |
| klik op afbeelding voor de foto's van dag 9 Here we are again, folks! Vandaag hadden we een goed gevuld dagje. (een beetje de “schade” van gisteren proberen te beperken :-))
Hier in onze B&B kan je voor $15
per dag fietsen huren en Key West ontdekt je écht best per fiets!
ZALIG!
We vertrokken na het ontbijt omstreeks
9u en fietsten eerst naar het Fort Zachary Park, aangezien de
helderblauwe lucht een warm dagje voorspelde! Het is er echt
adembenemend mooi! De oceaan heeft er 100den verschillende tinten
blauw, ik hoop dat de foto's de schoonheid van het park eer aan doen.
Het enige nadeel, en dat is hier
eigenlijk overal in Florida, is dat het strand bestaat uit stenen ipv
zand... alweer, geen goeie zaak voor mijnen derrière. LOL
We wandelen even langs het water (ik
neem ondertussen een hondertal foto's hihi) en na nog een klein
uurtje te hebben gezond, springen we weer op ons stalen ros en
fietsen richting AIDS- memorial. Ook hier weer ... adembenemende views.
Tegen 12 uur fietsen we terug naar de
andere kant van het eiland, ons buikje kan wel wat vulling gebruiken.
Lunchen doen we op de Sunset Pier, alweer... MOOI!!
Terwijl we daar zitten te eten stijgt
vanachter mijn rug ineens een oorverdovend lawaai op, te vergelijken
met een helikopter die gaat opstijgen. Ik kijk achterom en verschiet
mij een bult... er “zweeft” een man door de lucht. Man, man, ...
die Amerikanen! Hoe zotter, hoe liever.
Na een uurtje hebben we onze krachten
teruggevonden en fietsen we richting Hemingway House, want
hij is toch wel een veelbesproken figuur hier op de Keys.
De entrée
is $13 pp en blijkbaar kunnen we aansluiten bij een guided tour als
we een 10-tal minuutjes wachten. Omdat gidsen toch net iets meer
interessante weetjes kunnen vertellen, dan je zelf kan ontdekken,
doen we dat!
Ze start met ons te vertellen dat het
huis oorspronkelijk werd gebouwd door mister Tift, hij had op de
Keys een heel lucratief zaakje opgezet. Alle boten die namelijk
vastliepen op de zandbanken, sleepte hij naar de haven, hij confisqueerde de vracht en verkocht die terug aan de eigenaar. Making
big money!
Hij was ook een zeer vooruitziend man,
want hij bouwde het huis in de meest stevige steen die er op de Keys
te vinden is én op de 2de hoogste plaats. Gedurende al die jaren
heeft het nog nooit stormschade of orkaanschade opgelopen.
Hemingway kreeg het huis als
huwelijksgeschenk (er werd amper $8000) voor betaald. Pauline, zijn 2de
vrouw, en tevens de beste vriendin van zijn eerste vrouw, waar hij in
Parijs mee woonde, was een heel modebewuste vrouw. Het eerste wat zij
in het huis veranderde was alle plafond ventilators vervangen door
kristallen luchters, want ze vond die extreem lelijk. (een spijtige
zaak als je het mij vraagt, want er is geen airco, en het was toch
wel puffen in het huis).
Ernest was blijkbaar een viriele man,
want tijdens zijn verslaggeversperiode ontmoet hij Martha, ook een
verslaggeefster. Pauline, die op dat moment thuis zit, krijgt de
geruchten te horen en beslist dat als haar man zijn pleziertjes
heeft, ... so can she! Dus laat ze een zwembad bouwen, het
allereerste in Key West. Als Hemingway thuiskomt, hij vraagt haar
hoeveel hem dat gekost heeft ... $20 000!!!
Hij is RAZEND en zegt
haar dat ze dan evengoed zijn laatste cent ook kan afpakken, en hij
gooit haar een cent toe. Ze neemt hem aan en gooit hem in de verse
cement. Die ligt er nu nog steeds. :-)
Als ze later scheiden, is Pauline er fier op dat zij als
enige kan zeggen dat ze zijn laatste cent afgenomen heeft. (Later
krijgt hij die wel terug, want na de scheiding vergeet Pauline het
testament aan te passen en Ernest krijgt het huis wanneer ze sterft).
Dat Hemingway een speciaal figuur was
blijkt uit de vele anekdotes, ... ééntje wil ik jullie niet
onthouden. Hij was gek op 17de eeuwse Spaanse stoeltjes waar vrouwen
op bevielen in die tijd. Deze waren vrij klein en licht en een beetje
te vergelijken met onze strandstoeltjes. Dus als hij buitenging, naar
het strand om te schrijven, nam hij zo een stoeltje mee. Hij de
stoeltjes echter ook mee naar Spanje, en gebruikte ze om naar de
stierengevechten te gaan kijken... enkel om de mensen te choqueren en
te zien hoe ze zouden reageren. :-)
Hij was een enorme schrijver maar was
tegelijkertijd ook heel depressief, hij had zo denkt men nu een
bipolaire stoornis. Op 61- jarige leeftijd maakte hij met één kogel
een eind aan zijn leven. Net zoals ook zijn beide ouders, broer en
zus én kleindochter zelfmoord hebben gepleegd.
De tour was super interessant en onze
gids bracht het met de nodige humor.
Momenteel leven er nog zo'n 45 tal
katten op het domein, allemaal nakomelingen van Snowball, de eerste
kat die Hemingway voor zijn zoon kocht. Deze dieren hebben allemaal
een genetische afwijking en net zoals Snowball hebben ze aan meerdere
poten 6 tenen ipv 5.
De poezen zien er echt super uit! Ze
mogen allemaal in het huis binnen en hebben er elk hun eigen plekje.
Wekelijks komt de veearts langs om ze alle 45 te controleren!
Hemingway house is momenteel in
privé bezit en de familie die het huis kocht, onderhoudt het en
zorgt ervoor dat het blijvend kan bezocht worden. De moeite waard!
Het is HEET buiten, en onze tong begint
stilaan op onze tenen te hangen... dus we rijden nog maar eens naar
de andere kant van het eiland om ons vochtpeil naar omhoog te
krijgen. We kiezen allebei voor een powerdrankje, want Laura, de
eigenares van de B&B (een echte schat trouwens), had ons gisteren
al gezegd dat dit de beste drank is om je te hydrateren. Ik moet
zeggen... die 591ml giet naarbinnen gelijk niets!
't Is ondertussen 15u en hoewel de
fietsen pas om 16u30 terug moesten zijn, kiezen we er toch voor om
terug te keren en het jacuzzi-zwembad nog eens uit te proberen. 't Is
een verademing... om in water van pakweg 37° te liggen, ... dus je
kan je wel voorstellen hoe warm het hier aanvoelt.
Ik typ dit verslagje uit in de tuin (in
de schaduw!!), terwijl we genieten van een hapje en een drankje, want
het is Happy Hour. :p
Straks gaan we dineren in The A&B Lobsterhouse (Laura heeft alvast voor ons gereserveerd), maar eerst
... valiezen inpakken :-/, want morgen rijden we naar Miami voor 2
dagen.
Grtjs, E&P
|
Dag 9 : Key West
Abonneren op:
Posts (Atom)

Nice en een groot verslag! En ik kon niet reageren door kunstbad he ik ben alweer verbrand .. mijn schouders zijn knal rood :o echt verschrikkelijk :( en ja al dag 9 bijna naar huis :D we missen jullie enorm
BeantwoordenVerwijderenveel liefs xxx