Deze
morgen WMZ (wakker met zon) 't is eens iets anders. Onder de douche
gesprongen, ontbijtje genomen en de auto in, want ik had voor vandaag
een airboattour gereserveerd.
We
komen er netjes op tijd aan, een beetje te vroeg zelfs, maar
aangezien het stralend weer is, is dat helemaal niet erg.
Om
10u stappen we aan boord, we zijn met 6 personen, wij tweeën, een
Zwitser en 3 mensen uit South Carolina.
De tocht begint in een kleine
baai omdat daar eerder een alligator werd gespot en daar zijn we toch
voor gekomen! En idd... hij (of zij) dobbert er nog. De gids vertelt
over de mangrovebomen, die eigenlijk niet inheems zijn. Ze zijn een
echte plaag omdat ze heel snel groeien en alles wat om hun weg ligt
verwoesten, maar de regering verbiedt om ze om te hakken. Daardoor
verdwijnt het grasland heel snel. Er zitten in het mangrovewoud een
32 soorten slangen, maar sedert een 3-tal weken zijn er praktisch
geen meer waargenomen. Een vreemde zaak... aldus de gids. De python,
die eigenlijk niet in het mangrovewoud thuishoort, heeft er sedert
1992 zijn intrek genomen en plant zich aan een enorme snelheid
voort... ze hebben namelijk geen natuurlijke vijanden en krijgen
jaarlijks zo'n 100 jongen. Er werd een tijdje een “bounty”
uitgevaardigd als je een python kon doden, maar nu niet meer. Ze
mogen wel nog steeds gedood worden, maar je krijgt geen beloning
meer. Tussen het praten door voert de gids af en toe eens de snelheid
op, wat een sensationeel gevoel teweeg brengt. We scheuren tussen de
kleine kreekjes en zien onderweg nog een krokodil, 2 racoons en een
bruine pelikaan.
Na
de tour, die een uurtje in beslag nam, rijden we verder richting Shark Valley. Het is middag als we er aankomen en BLOEDHEET!! Ik heb
poriën ondekt waarvan ik niet wist dat ik ze had! Haha. Mijn
beetje oogschaduw was letterlijk van mijn gezicht gesmolten. De
entree bedraagt $10 per auto en in het natuurpark kan je een tramtour
doen ($20 pp), maar die begint pas om 14u. We hebben ten eerste geen
zin om zo lang te wachten en ten tweede... het is volgens ons een
echte toeristtrap. Dus moedig beginnen we te voet aan de tocht. De
rubber van mijn slippers blijft zowat aan de tarmac plakken, dus bij
de eerste boardwalk (die in de schaduw ligt :-)), vraag ik aan Philip
of we die niet zouden doen. Oké!
We
zijn amper een 10 tal meter op de boardwalk als een vriendelijke
Amerikaan ons aanspreekt en vraagt of we van plan zijn om de
boardwalk te doen. Wij dus van “ja” knikken. Hij raadt het ons
ten stelligste af want ... little to see en veel langer dan het
bordje aangeeft. We stappen met de man terug naar het hoofdpad en
wandelen nog eventjes samen, waarna de man, al helemaal bezweet van
zijn wandeling, beslist om terug te keren naar zijn RV. We zeggen
goodbye en stappen, ... ik zou willen zeggen “gezwind” verder,
maar dat was het niet. :-) Ons doorzettingsvermogen wordt een paar
meter verder al beloond... een SLANG!
Nog wat verder een giant
grashopper, zeker 10 cm groot! Echt fantastisch!
Uiteindelijk
komen we opnieuw een boardwalk tegen die ons naar de otters zou
leiden, ... tweede keer goeie keer dan maar? Opnieuw zijn we amper
een paar meter ver als een vriendelijke Nederlandse meneer er ons
attent op maakt dat gedurende de half uur durende wandeling geen
enkele otter te bespeuren valt. Bummer? Niet helemaal, want vlak voor
onze voeten zit de top off the bill... een babyalligator. So cute!!
Ik al helemaal in mijn nopjes! Philip echter die zegt... waar een
babyalligator is, is vast ook een mammie alligator. En hij keert op
zijn stappen terug. Tja, ... alleen verder gaan is geen optie, want
dan ben ik het enige “lekkere brokje” en zeker de pineut, als
mama tevoorschijn komt. Haha. Op de terugweg spotten we nog 3 slangen
en 2 krokodillen (van hééél dichtbij). That was $10 well spent!
Vervolgens
gaat het richting Largo Lodge, ons verblijf voor de komende nacht.
Onderweg stoppen we snel even voor een fotootje van het kleinste
postkantoor van the US, in Ochopee.
Wegens
de drukkende warmte doen we nog een tussenstop in “The Caribbean
club”, hier werd de film “Key Largo” met Humphrey Bogart en
Catherine Hepburn gedraaid, en drinken een colaatje en een Bud. Als
een mens hier niet oppast zou hij nog uitgedroogd geraken! :-)
Een
paar minuutjes later willen we indraaien naar ons verblijf... maar de
toegangsweg is versperd door politiewagens. Er is een ongeval gebeurd
en dat is zowat de enige plaats in de buurt van het ongeval waar de
wagens kunnen staan. Dus alweer .. even plan B uit de zak geschud.
Dan maar wat verder gereden en een homemade icecream gegeten. Dat is
wat ze noemen: “van een nood een deugd maken”. Hihi.
Ons
verblijf ziet er echt prachtig uit, we hebben een soort veranda (met
een muggennet rond, thank God, want ik ben hier zowat de lokale
bloedbank geworden!), een keuken, badkamer, living en slaapkamer met
2 queens in, ruimte zat dus!
Vanavond
heb ik gereserveerd bij Sundowners, hopelijk kunnen we buiten eten
want de bewolking komt nu toch wel opzetten. :(
En we konden perfect genieten op de patio.
En we konden perfect genieten op de patio.
Grtjs,
E&P
Mama ge zij precies toch wel al bruin ze! En papa ja smeer u maar goe in! Als ge bruin wilt worde e :) en echt super mooie foto's ! Eht waar! Ik wou gisteren nog iets zeggen maar, ik ben het vergeten :( snorry :( ah ik weet het weer, we zijn naar Vlaanderen Muziekland geweest en Matilde vindt Natalia nog wel een schoon madam en diene Roberto kan zinge ze amai :o en die van 'lacht nor mij' was der ook :D het was zeer leuk! Dusja ik hoop dat het daar ook zeer leuk is, zo ziet het er anders wel uit :) we missen juliee heeeel hard! :( en vandaag wel is skypen he want Matilde en ik waren al ongerust! :o maar ja veeeel liefs van iedereen hier xxx
BeantwoordenVerwijderenEn wetende dat wij op onze 9 maanden en 1000den kilometers ocharme 1 slang zagen :-) veel plezier daar nog! Groetjes van ons 6!
BeantwoordenVerwijderen